ARB Airlocker

Terreinrijden kan een goede manier zijn om even te ontsnappen aan de druk van alle dag…even lekker genieten van al wat de natuur aan moois te bieden heeft. Aan de andere kant kan terreinrijden ook tot enorme frustraties en meet stress leiden dan die waaraan je probeerde te ontsnappen.

In de meeste gevallen kan 1 factor het verschil maken….GRIP!

4×4 en GRIP gaan hand in hand…

De meeste 4×4 voertuigen sturen hun aandrijving, als men in zwaarder terrein komt, naar de wielen met de minste weerstand. Dit gebeurt omdat een standaard differentieel is ontworpen om elk wiel onafhankelijk te kunnen laten draaien om zo sturen mogelijk te kunnen maken. helaas betekend dit als een of meer wielen geen grip meer hebben (op gladde ondergrond bijvoorbeeld) een standaard differentieel alle kracht zal sturen naar de vrij rond spinnende wielen en er geen grip of aandrijving meer is.

Land Rover ARB air locker
Land Rover ARB air locker

Om dit te voorkomen bestaat de mogelijkheid tot het inbouwen van een ARB arilocker.

Met behulp van een kleine compressor en enkele schakelaars kan met het voor- en/of achterdifferetnieel vastzetten totdat beide wielen evenveel aandrijfkracht hebben.

Land Rover ARB air locker
Land Rover ARB air locker

Bij het inbouwen van de ARB airlocker wordt het differentieel onder de auto vandaan gehaald en aangepast, waarna het eenvoudig weer wordt terug geplaatst.

Land Rover ARB air locker
Land Rover ARB air locker